Μυθιστόρημα
Σχεδιασμός, εκτέλεση και ολοκλήρωση
Εισηγείται η Αργυρώ Μαντόγλου
Στο Σεμινάριο «Μυθιστόρημα: η περιπέτεια της γραφής στο 21ο αιώνα» θα επεξεργαστούμε τις απαραίτητες τεχνικές για τη γραφή ενός μυθιστορήματος. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή είναι οι σπουδαστές να έχουν ήδη σκεφτεί μια ιστορία και να έχουν γράψει κάποιες σελίδες. Έχοντας ανασύρει στην επιφάνεια το πρωτογενές υλικό της γραφής, οι συμμετέχοντες θα δοκιμαστούν σε ειδικά σχεδιασμένες ασκήσεις και στη σχεδίαση και εκτέλεση του δικού τους έργου.
Ταυτόχρονα, μελετώντας αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα, θα εκπαιδευτούν να αναγνωρίζουν την εφαρμογή των τεχνικών που διδάσκονται, να εντοπίζουν τον τρόπο που δόκιμοι συγγραφείς χειρίζονται τα προς συζήτηση θέματα, να αποκωδικοποιούν τα σύμβολα, να αφουγκράζονται το ρυθμό, τις παύσεις, τις κλιμακώσεις και τις ανατροπές. Επίσης, μέσα από τη «μύηση» στις σύγχρονες λογοτεχνικές θεωρίες, θα ασκηθούν στο να «ξεκλειδώνουν» τις «κρυμμένες» έννοιες και τις δυσδιάκριτες αρετές που καθιστούν ένα κείμενο μοναδικό.
Μερικά από τα θέματα που θα αναπτύξουμε είναι:
1/ Επιλογή αφηγητή και οπτικής γωνίας. Συζήτηση για τις μεταβαλλόμενες οπτικές, τη δημιουργία κύριων και δευτερευόντων χαρακτήρων και τη δυναμική της πλοκής και των ανατροπών. Θα συζητηθούν τα είδη (διήγημα, μυθιστόρημα, αφήγημα) και θα δοθούν οι ανάλογες ασκήσεις και εργασίες.
2/ Η σχέση ανάμεσα σε ατομική και συλλογική εμπειρία: Τι καθιστά ένα προσωπικό βίωμα οικουμενικό.
Η εξωτερική πραγματικότητα, ιστορικά γεγονότα, κοινωνικοπολιτικές τριβές και τρόποι ενσωμάτωσής τους στο αφηγηματικό «περιβάλλον». Επίσης, θα συζητηθούν οι τεχνικές με τις οποίες η τρέχουσα πραγματικότητα και η προσωπική εμπειρία μπορεί να εμπλουτίσει και να προσδώσει οικουμενική διάσταση στο χειρόγραφό σας και θα δοθούν οι αντίστοιχες ασκήσεις.
3/ Σασπένς, κεφάλαια και αφηγηματικός χρόνος. Ατμόσφαιρα.
4/ Ο ρόλος του Ασυνειδήτου. Οι θέσεις και η ιδεολογία των Χαρακτήρων. Η βαρύτητα των διαλόγων.
5/ Ο ρόλος του τυχαίου: Η χρήση του τυχαίου και της σύμπτωσης ως αφηγηματικές τεχνικές όχι μόνο για τη δημιουργία σασπένς αλλά και για να έρθουν σε επαφή ετερόκλητοι κόσμοι, άνθρωποι και πολιτισμοί.
6/ Η επεξεργασία της γλώσσας των κειμένων που έχουν ήδη γραφεί. Θα ασχοληθούμε με τις βασικές τεχνικές της επιμέλειας του δικού μας γραπτού, (editing). Επίσης, θα συγκρίνουμε έργα πριν την επιμέλεια και μετά. Συγκεκριμένα θα ασχοληθούμε με το «Οι Αρχάριοι» του Ρέιμον Κάρβερ.
Τα καλύτερα βιβλία αγγίζουν το βαθύτερο υπόστρωμα της ύπαρξής μας ερμηνεύοντας ενίοτε την πραγματικότητα που μοιάζει απροσπέλαστη. Ο συγγραφέας ενσωματώνει πέρα από έναν αριθμό βιωμάτων (δικά του ή ξένα) κι έναν μεγάλο αριθμό τεχνικών, χωρίς αυτές να γίνονται άμεσα ορατές στον αναγνώστη. Σαν ταχυδακτυλουργός αποσπά την προσοχή ενώ υπογείως προετοιμάζει αυτό που θα εμφανιστεί στη συνέχεια. Σε ένα αφήγημα (μικρότερης ή μεγαλύτερης έκτασης) παρουσιάζονται χαρακτήρες που ζουν, δρουν, αντιδρούν, σχετίζονται κι αλλάζουν. Χαρακτήρες που δοκιμάζονται από τα τρέχοντα γεγονότα και την Ιστορία. Οι τεχνικές δίνουν μορφή στα βιώματα, τα καθιστούν συναρπαστικά και ενδιαφέροντα.
Αν και δυσδιάκριτες είναι τα ίδιο σημαντικές για το γραπτό μας όσο τα θεμέλια ενός σπιτιού. Αυτό που προσδίδει σε μια ιστορία νόημα είναι η ικανότητα του συγγραφέα να διεισδύει σε βάθος, να δημιουργεί πλοκή, ενδιαφέροντες χαρακτήρες, σύνθετες καταστάσεις, ενσωματώνοντας στη δράση, γεγονότα (κοινωνικοπολιτικά, ιστορικά, φυσικά φαινόμενα ή καταστροφές κ.ά) ιδιωτικές εμπειρίες, ακόμα και αφηρημένες φιλοσοφικές έννοιες.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ // ΚΟΣΤΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Διάρκεια Σεμιναρίου: 28 διδακτικές ώρες / 11 εβδομάδες
Leave A Comment